مقالات

میزان خواب کافی در روز چند ساعت است؟

میزان خواب کافی

آیا می دانید میزان خواب کافی  در شبانه روز چند ساعت است؟ جواب این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد و در ادامه به مطالعه هر کدام از آنها خواهید پرداخت. برخی از شما این تجربه را داشتید که بعد از بیدار شدن از خواب طولانی احساس خستگی بکنید و حتی بر روی کارهای روزمره نیز تمرکز خوبی ندارید و به سرعت احساس خستگی می کنید و لازم دارید که دوباره بخوابید.

تمام این مشکلات ذکر شده به دلیل نداشتن میزان خواب کافی رخ می دهد. خواب کافی برای هر فردی ضروری است و در هر شبانه روز لازم است برای داشتن خواب کافی ، برنامه ریزی درستی از شرایط پیش آمده داشته باشید به طور مثال اگر صبح زود کار مهمی دارید لازم است که شب آن روز زودتر بخوابید تا به منظور انجام کار مورد نظر از میزان خواب کافی برخوردار باشید.

میزان خواب کافی و ضروری

میزان خواب بسته به سن انسان ها متفاوت است که شرح مختصر هر کدام از آنها به صورت زیر می باشد. توجه داشته باشید که میزان خواب به صورت میانگین است به طور مثال، اینگونه نیست که نوزادان به طور کامل و بدون اینکه بیدار شوند به خواب عمیقی فرو بروند.

  • میزان خواب نوزادان

نوزادان به دلیل آنکه سن کمی دارند و مناسب با سوخت و ساز بدنشان، نیاز به میزان خواب زیادی دارند. میزان خواب نوزادان در شبانه روز بین ۱۶ الی ۲۰ ساعت متغیر می باشد به طوری که تا ۴ سالگی میزان خواب آنها به ۱۲ ساعت در شبانه روز کاسته می شود.

  • میزان خواب کودکان ( ۵ الی ۱۲ سال )

به طور معمول کودکان در شبانه روز به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند تا نیروی لازم را برای رشد کردن و یاد گرفتن، داشته باشند.

  • میزان خواب نوجوانان ( ۱۳ الی ۱۹ )

نوجوانان نیز متناسب با متابولیسم بدنشان به ۹ ساعت خواب کافی در شبانه روز احتیاج دارند.

  • میزان خواب بزرگسالان

بزرگسالان نیز به طور تقریبی به ۸ الی ۷ ساعت خواب نیاز دارند ولی برخی از بزرگسالان با ۵ ساعت خوابیدن نیز می توانند نیروی و تمرکز لازم را کسب کنند ولی در مقابل بعضی از بزرگسالان نیز احتیاج به زمان خواب بیشتری دارند و مجبور هستند ۱۰ ساعت بخوابند.

  • میزان خواب سالمندان

سالمندان به دلیل سن زیادی که دارند به کمک بیشتری احتیاج دارند بخاطر آنکه اختلال بی خوابی در بین آنها بسیار شایع است به طوری که با افزایش سن و کهولت، برخی نورون های مغز که مقدار و کیفیت خواب را تنظیم می کنند به تدریج از بین می روند و فرد سالمند ممکن است بعد از یک ساعت خوابیدن به طور ناگهانی بیدار شود در حالی بدن او به طور کامل نیروی لازم را به دست نیاورده است و استراحت لازم را نداشته باشد. سالمندان مانند نوجوانان به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند ولی ممکن است برخی از آنها نتوانند بیشتر از ۷٫۵ ساعت بخوابند.

میزان خواب کافی 

میزان خواب کافی به چه مواردی بستگی دارد؟

قطعاً خواب خوب و کافی داشتن به عوامل متعددی بستگی دارد که برای درک بیشتر، به شناخت هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. کیفیت خواب مستقیماً بر روی کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد به طوری که ممکن برخی از افراد که از خواب کافی برخوردار نیستند از نظر خلق و خوی بسیار متفاوت باشند و زودتر عصبانی شوند و در برابر مشکلات مقاومت کمی داشته باشند و حتی نسبت به دیگران که دارای خواب کافی هستند زودتر مریض شوند زیرا نداشتن خواب مناسب ایمنی بدن را بشدت کاهش می دهد.

خواب برای انسان تاثیرات شگفت انگیز دارد به طوری که شما بدون هیچ گونه فعالیت ارادی از تاثیرات فوق العاده ای بهره مند می شوید به این صورت که شما با خوابیدن کافی نیروی لازم را برای انجام کارهای روزمره بدست می آورید و همچنین همه احساسات شما ( چشایی، بویایی، بینایی و … ) به طور کامل فعال خواهند شد و از هوشیاری لازم نیز برخوردار خواهید شد و در نتیجه احساس سر زندگی خواهید کرد. خواب کافی می تواند فشار خون شما تنظیم کند و حتی بر روی وزن شما نیز تاثیر می گذارد تمام این تاثیرات مفید را با چند ساعت خوابیدن تجربه خواهید کرد و این مسئله در دنیای علم بسیار شگفت انگیز است.

میزان خواب کافی به محل خواب شما نیز بستگی دارد. فرض کنید لامپ های اتاق شما روشن باشد و شما عادت نداشته باشید که در روشنایی بخوابید این موضوع می تواند بر روی کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد.

وسایلی که در هنگام خوابیدن با آنها مستقیما در ارتباط هستید نیز می تواند بر روی نوع خواب شما تاثیر زیادی بگذارد اگر شما از پتو و تشک یا تخت خوابی استفاده می کنید که کیفیت مناسبی نداشته باشد علاوه بر اینکه کیفیت خواب شما را کاهش می دهد، سلامتی شما را نیز به خطر می اندازد به طور مثال برخی از تشک ها متناسب با ستون فقرات و وزن شما نیستند و این مساله می تواند در دراز مدت بر روی مهره های کمر شما تاثیر بگذارد.

تشک لند با داشتن کارکنان بسیار ماهر و باتجربه می تواند شما را در هنگام انتخاب و خرید انواع تشک و تخت خواب مشاوره رایگان بدهد تنها کافی است که با فشردن چند دکمه تلفن با تشک لند تماس بگیرید تشک لند در شبانه روز و حتی در روزهای تعطیل نیز پاسخگوی شما عزیزان می باشد.

میزان خواب کافی 

چگونه بفهمیم میزان خواب کافی را داشته ایم؟

همانطور که میدانید مدت خواب لازم به صورت تقریبی است حال چگونه بفهمیم به چند ساعت خواب احتیاج داریم؟ جواب این سوال بسیار ساده است زیرا همه ما از بدن خود شناخت کافی را داریم به طوری که اگر بعد از بیدار شدن و در حین کار کردن احساس خستگی غیر عادی بکنید و همچنین به نوعی در حالت خواب آلودگی به سر ببرید این نشانه ها دلیل بر آن است که شما از خواب کافی برخوردار نیستید.

خواب قیلوله نیز می تواند یکی از نشانه های بد خوابی یا کم خوابی باشد هر چند یک ساعت خواب قیلوله به منظور افزایش ایمنی و بازیابی قدرت بدنی لازم است.

نداشتن میزان خواب کافی می تواند نتیجه وحشتناک و برگشت ناپذیری داشته باشد. راننده ای را تصور بکنید که به اندازه کافی نخوابیده است و در حال رانندگی می باشد طبیعی است که هوشیاری و سرعت تصمیم گیری مناسبی را در حین رانندگی نداشته باشد و در برخورد با شرایط خاص ممکن است به درستی نتواند تصمیم گیری کند و حادثه ناگواری را برای خود و مسافران ماشین به وجود بیاورد.

به همین دلیل است که در تبلیغات تلویزیونی بارها و بارها به داشتن خواب کافی اشاره گسترده ای می کنند تا این حوادث برای شما عزیزان اتفاق نیافتد.

اگر برای بیدار شدن نیاز به تنظیم آلارم داشته باشید ممکن است این موضوع نیز به نداشتن خواب کافی اشاره داشته باشد پس برای بررسی خواب کافی، بدون آنکه آلارم موبایلتان را تنظیم کنید از خواب بیدار شوید محاسبه کنید که چند ساعت خوابیده اید و آیا احساس خستگی می کنید یا تمرکز کافی را دارید اگر به جواب این سوال ها دست یافتید با تنظیم زمان خوابتان دیگر به آلارم احتیاج نخواهید داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × دو =