مقالات

چه نوع تشکی برای کمر درد مناسب نیست؟

چه نوع تشکی برای کمر درد مناسب نیست؟ در تشکلند

چه نوع تشکی برای کمر درد مناسب نیست؟

بیش‌تر افرادی که از کمردرد رنج می‌برند، به دنبال یافتن علت درد و همچنین درمان آن هستند. زیرا این مشکل زندگی آن‌ها را تحت شعاع قرار داده و حتی گاهی توانایی انجام کارهای روزانه را نیز از آن‌ها می‌گیرد. احساس درد در ناحیه کمر می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. از جمله این علت‌ها می‌توان به افزایش سن، گرم نکردن بدن قبل از ورزش و بلند کردن اجسام سنگین اشاره کرد. اما غیر از این موارد، یک مورد بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد که بیش‌تر ما نسبت به آن بی‌توجه هستیم و یکی از دلایل مهم و اصلی کمردرد محسوب می‌شود. این مورد استفاده از تشک قدیمی، نامرغوب و غیراستاندارد است. در حقیقت، تاثیر تشک بر دیسک کمر و آسیب‌های ستون فقرات به حدی قابل توجه است که نباید آن را نادیده گرفت.

اغلب مردم از تاثیر تشک مناسب بر سلامتی خود آگاه نیستند و زمانی که دچار کمردرد می‌شوند، این موضوع را به موارد دیگر ربط می‌دهند. در حالی‌که اگر شما تشک قدیمی خود را تعویض کرده و از یک محصول استاندارد و مرغوب استفاده کنید، دردهای عضلانی کم‌تری به سراغ شما خواهند آمد.

 

رابطه تشک و کمردرد

این روزها بیماری‌های عضلانی به ویژه درد در ناحیه کمر رایج‌تر شده است و تنها مختص افراد سالمند نیست. بدون شک با افراد زیادی رو به رو شده‌اید که با وجود سن کم این بیماری را تجربه می‌کنند. زمانی‌که ما با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنیم، احتمالا آن را به بلند کردن وسایل سنگین یا موضوعات دیگر ربط می‌دهیم. در حالی‌که گاهی تنها با تعویض تشک قدیمی‌تان و خرید یک تشک مرغوب و استاندارد می‌توانید سایه این بیماری را از زندگی خود بردارید.

بنابراین فراموش نکنید تشک رابطه مستقیم با سلامتی ستون فقرات و گردن ما دارد، پس برنامه‌ریزی برای خرید یک تشک مناسب را باید جزو اولویت‌های زندگی خود قرار دهیم.

عوامل مؤثر بر انتخاب تشک مناسب برای کمر درد

۱. سفتی

ممکن است به حالت قرارگرفتن بدنتان روی تشک خواب توجهی نداشته باشید؛ اما هنگام خواب، خیلی مهم است که بدن در بهترین حالت قرار بگیرد. وقتی در خواب هستید، باید ماهیچه‌ها و رباط‌‌‌های (بافت‌هایی که مفاصل را به هم متصل می‌کنند) موجود در کمر در وضعیت آرام و مناسبی قرار داشته باشند. تشک بسیار سفت ـ یا برعکس، بسیار نرم ـ نمی‌تواند ستون فقرات قسمت گردن و همین طور کمرتان را صاف و در یک راستا نگه دارد. همچنین همیشه تشک سفت نمی‌تواند فرم مناسب ستون فقراتتان را حفظ کند و موجب افزایش درد در کمرتان می‌شود.

از طرفی، میزان سفتی از نظر هرکس متفاوت است؛ مثلا اگر لگن بزرگی داشته باشید، تشکی که سطح نرم‌تری دارد برایتان بهتر است. روی چنین تشکی، ستون فقراتتان صاف و در یک راستا قرار می‌گیرد؛ اما اگر لگن کوچک‌تری دارید، باید تشکی بخرید که سطح آن سفت‌تر باشد.

۲. حالت بدن هنگام خواب

فرقی نمی‌کند روی پهلو، به پشت یا روی شکم بخوابید؛ تشکی که روی آن می‌خوابید باید بتواند حالت بدنتان را به‌خوبی حفظ کند. متخصصان روی ارتباط بین حالت خواب و کمر درد تأکید کرده و برای کاهش درد در هر حالت پیشنهادهایی دارند. اگر سفتی را از ۱ تا ۱۰ در نظر بگیریم (۱۰، سفت‌ترین آنها)، با توجه به نوع حالت خوابتان باید یکی از انواع تشک‌های زیر را برای خود تهیه کنید:

اگر به پهلو می‌خوابید، باید تشکی را بخرید که کمی نرم‌تر است. سفتی تشکتان باید بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ باشد؛

اگر به پشت می‌خوابید، سفتی تشک باید در حد متوسط باشد و بنابراین به‌دنبال تشکی با سفتی ۶ تا ۷ باشید؛

اگر به‌روی شکم می‌خوابید، تشکی با سفتی بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ مناسبتان است.

  1. وزن بدن

            از نکات مهم دیگری که باید به هنگام خرید بهترین تشک برای کمر درد درنظر گرفت، توجه به وزن بدن است. زیرا وزن بدن، کیفیت خواب بر روی تشک‌های مخصوص دیسک کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزن افراد به گروه‌های مختلف سبک، متوسط و سنگین تقسیم شده و هر فردی با توجه به این موضوع باید بهترین تشک مناسب دیسک کمر را جهت خرید انتخاب نماید. مسلما، استفاده از تشکی که با ویژگی‌های جسمانی فرد تناسب نداشته باشد، کیفیت خواب او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای افرادی که وزن کمتر از ۶۰ کیلوگرم دارند، بهتر است که از تشک‌های نرم استفاده نمایند. انتخاب تشک‌های سفت برای این‌گونه افراد به دلیل عدم پر شدن فضای خالی بین بدن و سطح تشک، گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

خرید بهترین تشک مناسب دیسک کمر برای افرادی که در رده وزنی ۶۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم هستند، یکی از موارد مهمی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود. انتخاب تشک‌هایی که درصد نرمی متوسط دارند برای این دسته از افراد بسیار مناسب است. تشک مورد نظر برای افراد دارای وزن متوسط، نباید بیش از حد سفت یا نرم باشد. در غیر اینصورت امکان ایجاد فشار در نقاط مختلف بدن افزایش خواهد یافت. استفاده از تشک‌های سفت و سخت برای افراد بالای ۱۰۰ کیلوگرم، مناسب‌ ترین گزینه به شمار می‌ رود. زیرا این محصول از فرو رفتن بیش از حد بدن در تشک جلوگیری خواهد کرد. همین امر باعث تضمین کیفیت بهتر خواب و همچنین پشتیبانی کامل از قسمت‌های مختلف بدن خواهد شد.

چه تشکی برای دیسک کمر مناسب است؟

تشک‌ها از جنس و مواد مختلفی (طبیعی یا مصنوعی) تولید می‌شوند. محبوب‌ترین نوع تشک‌هایی‌اند که از موادی مانند مموری‌فوم، لاتکس، بادی، فنردار یا ترکیبی (که به هیبریدی هم معروف‌اند) ساخته شده‌اند. تمام این تشک‌ها برای افراد مبتلا به کمر درد عالی‌اند. البته برخی از این تشک‌ها ویژگی‌های بهتری برای کاهش دردهای کمر دارند.

مموری‌فوم (فوم حافظه‌دار) و لاتکس

            تشک‌هایی که برای افراد مبتلا به کمر درد بیش از همه توصیه می‌شود مموری‌فوم و لاتکس هستند.

تشک‌های مموری‌فوم و جایگزین طبیعی آنها، لاتکس، از بدن و فرم آن بهتر حمایت می‌کنند. این نوع تشک‌ها بدنتان را در خود نگه می‌دارد و تمام منحنی‌ها و فرم آن را حفظ می‌کنند. و می‌توانند از فشار نقاطی مانند شانه‌ها و ناحیه لگن به‌خوبی بکاهند و موجب تسکین و درمان کمردرد شوند.

اگر می‌خواهید هنگام خواب شانه‌درد یا لگن‌درد یا کمر دردتان کمتر شود، تشک‌های مموری‌فوم و لاتکس بخرید. این تشک‌ها می‌توانند هنگام خواب، ستون فقراتتان را در یک راستا قرار دهند تا بخشی از بدنتان درون تشک فرو نرود. این ویژگی از تنش روی کمر می‌کاهد و موجب تخفیف دردهای مربوط به تمام نواحی کمرتان می‌شود.

البته از معایب مموری‌فوم می‌توان به حفظ گرما و وجود مواد شیمیایی در آن اشاره کرد.

فنردار

            تشک‌های فنردار تشک‌های قدیمی و رایج‌اند. درون آنها، فنرهای فلزی کار گذاشته می‌شود و سپس با یک لایه فوم روی آن پوشانده می‌شود. این نوع تشک حدود یک قرن است که تولید می‌شود. البته در سال‌های اخیر نوع دیگری از تشک‌های فنردار هم ساخته می‌شود. به آنها پاکت‌اسپرینگ یا فنری منفصل می‌گویند.

در این نوع تشک‌های فنردار، به‌‌جای فنرهای متصل، فنرها به شکل سیم‌پیچ درون پاکت‌هایی کنار هم قرار می‌گیرند. این روش چیدن فنرها می‌تواند از کمر و ستون فقرات بهتر پشتیبانی کند؛ اما در هر حال تشک‌های فنردار نمی‌توانند کاملا از کمر محافظت کنند و از درد‌های آن بکاهند؛ بنابراین بهتر است به‌‌جای خرید تشک‌های فنردار، به‌دنبال تشک‌های مموری‌فوم باشید.

بادی

            این نوع تشک از چند دهه به این طرف از محبوبیت بسیاری برخوردار شدند و در بازار از این نوع تشک، مدل‌های باکیفیت‌تری ساخته می‌شود. این نوع تشک نمی‌تواند مانند تشک‌های مموری‌فوم و لاتکس، فرم بدن را حفظ کند؛ اما انواعی از تشک‌های بادی در بازار وجود دارد که حاوی محفظه‌های بادی‌اند و می‌توان آنها را به‌طور مکانیکی کم‌باد یا پرباد کرد. بدین ترتیب می‌توان به نوع سفتی دلخواه دست یافت. در واقع با این کار می‌توانید تشکتان را مطابق خواست خودتان تنظیم کنید و این سفارشی‌سازی یکی از بهترین ویژگی‌های این نوع تشک است. با این حساب می‌توانید از کمر درد یا دردهای عضلات بین کتف و همچنین شانه‌هایتان بکاهید.

هیبریدی

رایج‌ترین تشک‌های هیبریدی از فنر یا هوا ساخته می‌شوند که قسمت رویی آنها لایه‌ای از مموری‌فوم یا لاتکس است. ترکیب فنر یا هوا با مموری‌فوم یا لاتکس می‌تواند از کمر درد بکاهد و موجب خواب خوب شبانه شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − 2 =